کد مطلب:182724 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:161

حاکمیت خشونت
در نوشتار امام حسین علیه السلام الگوی زندگی این نكته تحلیل شد كه حزب عثمانیه بی نهایت به خشونت روی آورد. این حزب بدترین جنایات را در رفتار خویش با اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و پیروان اهل بیت پدیدار ساخت. حزب عثمانیه با بسیج بیش از سی هزار نیرو مسلح خشن برای ستیز با فرزند فاطمه (علیهاالسلام) كه با كاروان حدود دویست نفری در بیابان در محاصره دشمن قرار گرفته بود، بدترین جنایات را آفرید. فرزند فاطمه و یاران سترگش را به طرزی فجیع و در یك جنایت انسانی به شهادت رساند و سرهای آنان را به همراه بازماندگان در شهرها به خصوص كوفه، عاصمه امیرالمؤمنین علیه السلام و پایگاه تشیع و شام پایتخت امویان و پایگاه خشونت گردش داد.

با كشته شدن حسین علیه السلام، حزب حاكم بر این پندار بود كه بزرگ ترین مانع را از سر راه استقرار حاكمیت خویش برداشته است. و با ایجاد خشونت و رعب و وحشت توان مند خواهد بود سلطه خویش را گسترش داده و حاكمیت را مستقر ساخته، و به اهداف پلید خود دستیازی نماید. به همین جهت مشاهده می شود از اهرم خشونت و رعب و وحشت بیشترین بهره را می برد. هر صدای مخالف را در گلو خفه می سازد. هر زبان رسا و گویای چالشگر را از حلقوم بیرون می كشد و چشم هر نگاه منتقد را از حدقه بیرون می افكند و سر هر فریادگر را بر فراز دار می آویزد.

رفتار خشونت بار زمان حاكمیت حزب عثمانیه چه در زمان بنی امیه و چه در زمان بنی مروان تاریخ اسلام كمتر به خاطر دارد. شاید بتوان



[ صفحه 162]



گفت خشونت حزب عثمانیه بی نظیر می باشد. آنان هیچ انسان معترض و منتقد را بر نمی تابیدند و حتی بدون جرم و تنها با اتهام، سر آنان را از قامت سروشان بر می داشتند. با نگاه گذری بر جنایات و خشونت های بنی امیه و به ویژه بنی مروان كه هم زمان با امامت امام سجاد علیه السلام بوده است، این نكته را به خوبی شفاف می سازد و اوضاع سیاسی و خشونت بار آنان آشكار می گردد.

خشونت های حزب عثمانیه در دو میدان پدیدار گشته؛ یكی در سركوب نهضت های علویان و نیز حركت های اجتماعی چالشگر، كه به صورت نبرد و جنگ رخ می داد، دیگری خشونت هایی كه نسبت به آحاد جامعه و هواداران احزاب چالشگر پدیدار شده است.